STRATEGISCH KADER

We geven vorm aan onze toekomst op basis van een strategisch kader op lange termijn dat voortbouwt op ons doel en onze waarden.

Met dit strategisch kader leggen we een duidelijke focus op doelgerichte groei. Dit betekent het volgende: we streven ernaar om superieure waarde te creëren voor klanten en consumenten om onze markten te ontgroeien, om ons leiderschap op het gebied van duurzaamheid te versterken en om onze medewerkers te helpen om zowel professioneel als persoonlijk te groeien bij Henkel. 

De belangrijkste elementen van ons strategisch kader zijn een winnend portfolio met sterke merken en oplossingen, een duidelijk concurrentievoordeel op het gebied van innovatie, duurzaamheid en digitalisering, en operationele modellen die klaar zijn voor de toekomst - ondersteund door een sterke basis van een collaboratieve cultuur en mensen die zich empowered voelen.

WINNEN VAN DE JAREN 20 DOOR

DOELGERICHTE GROEI

Shaping our Future - Thumbnail

Een winnende portefeuille rigoureus vormgeven

Een succesvol portfolio is de sleutel tot duurzaam winstgevende bedrijfsprestaties. Daarom ontwikkelen we onze merken- en bedrijfsportfolio consequent als onderdeel van ons actieve portfoliomanagement - vooral in het licht van de aangekondigde en inmiddels afgeronde implementatie van de portfoliomaatregelen in onze geïntegreerde business unit Consumer Brands. Tegelijkertijd blijven fusies en overnames in beide business units een integraal onderdeel van onze strategie, ondersteund door onze sterke balans.

Impactvolle innovaties versnellen

We willen impactvolle innovaties versnellen en ook een verbeterde innovatieaanpak hanteren, bijvoorbeeld door digitale toepassingen en data te gebruiken om sneller en beter inzicht te krijgen in consumentengedrag en markttrends. Besluitvorming in de hele organisatie vindt dicht bij de markt plaats. In onze samenwerking met externe partners maken we ook steeds meer gebruik van het potentieel van open innovatie, gebruiken we agile methoden en blijven we investeren in innovatiecentra. We investeren consequent in innovaties en merken in kerncategorieën en -regio's.

Duurzaamheid stimuleren als een echte onderscheidende concurrentiefactor

We willen duurzaamheid stimuleren als een echte onderscheidende concurrentiefactor. Duurzaamheid is essentieel om een concurrentievoordeel te creëren, bedrijfsgroei mogelijk te maken en waarde te genereren voor onze klanten, consumenten en al onze stakeholders.

Om duurzame ontwikkeling te stimuleren, hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld als onderdeel van ons 2030+ Sustainability Ambition Framework die voortbouwen op onze vooruitgang die we tot nu toe geboekt hebben en die we rigoureus nastreven. We hebben verschillende ESG-criteria opgenomen en belangrijke aandachtsgebieden gedefinieerd: 

  • Duurzaam milieuherstel: We streven naar een circulaire economie, een klimaatneutrale toekomst en het herstel van de natuur. Daartoe ontwikkelen we onze bedrijfsactiviteiten verder om oplossingen te stimuleren op het gebied van klimaat, circulariteit en natuur. 
  • Bloeiende gemeenschappen: We dragen er actief toe bij dat mensen een beter leven kunnen leiden door onze activiteiten en merken. Daartoe richten we ons op gelijkheid, onderwijs en welzijn. 
  • Vertrouwde partner: We zetten ons in voor productkwaliteit en -veiligheid en verzekeren zakelijk succes met integriteit, waarbij we ons richten op prestaties, transparantie en samenwerking.

We zullen voortbouwen op onze specifieke sterktes, zoals het innovatievermogen van onze bedrijfsonderdelen en de uitgebreide kennis van onze werknemers, evenals op de verschillende contactpunten van onze producten en klanten en consumenten. Beoordelingen in de relevante duurzaamheidsbeoordelingen bieden een belangrijke en onpartijdige bevestiging en erkenning van onze prestaties en vooruitgang.

Meer waarde creëren voor klanten en consumenten door digitalisering

We maken gebruik van de mogelijkheden die digitalisering biedt om de toegevoegde waarde voor onze klanten en consumenten te vergroten, door rechtstreeks met onze consumenten te communiceren en te streven naar groei van onze digitale verkoop. Daarbij bouwen we aan een pool van digitaliseringstalent, gesteund door gerichte ondersteuning. Uiteindelijk willen we onze digitale bedrijfsfocus versterken en de efficiëntie verhogen. In dit opzicht is onze digitale eenheid Henkel dx, die in 2019 werd opgericht om de digitale en IT-teams bij Henkel samen te brengen, van essentieel belang.

Bedrijfsmodellen voortdurend optimaliseren

We streven naar een voortdurende optimalisatie van onze bedrijfsmodellen en daarmee naar een continue verbetering van het concurrentievermogen van onze processen en structuren. We willen dichter bij de klant en de consument staan, snellere besluitvormingsprocessen tot stand brengen en verdere efficiëntiewinst boeken.

Onze samenwerkingscultuur versterken

Een sterke bedrijfscultuur, gedeelde waarden en een duidelijk begrip van samenwerking als een sterk team zijn essentieel om onze groeiagenda met succes te blijven uitvoeren. Belangrijke hoekstenen hiervan zijn ons doel - pioniers in hart en nieren voor het welzijn van generaties - en onze leiderschapsverbintenissen die alle werknemers wereldwijd verenigen. We geloven dat culturele transformatie een doorlopend proces is waarin we ons richten op samenwerking en empowerment, de bijscholing van onze werknemers voor toekomstige vaardigheden stimuleren en hen in staat stellen zich voortdurend verder te ontwikkelen.