Compliance bij de Henkel Groep - Klokkenluidersregeling & Bescherming

Ethisch en conform gedrag is een topprioriteit voor Henkel, zijn werknemers en stakeholders. Dit omvat de strikte naleving van klokkenluiderswetten wereldwijd. Het is erg belangrijk voor ons om potentieel wangedrag te identificeren en alle gepaste stappen te ondernemen om schendingen te voorkomen. Henkels werknemers en stakeholders wordt daarom verzocht om mogelijk wangedrag te melden. Henkel zal alle meldingen grondig analyseren, door middel van een eerlijk proces waarbij de rechten van de melders en de rechten van de betrokkenen worden gerespecteerd en alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld. Klokkenluiders die te goeder trouw melding maken van mogelijk wangedrag zullen worden beschermd, elke vorm van represailles tegen hen zal niet worden getolereerd.

Dit beleid is aangenomen in overeenstemming met de Belgische wet van 28 november 2022 betreffende de bescherming van rapporterende personen van inbreuken op het recht van de Unie of het nationale recht binnen een juridische entiteit in de privésector, ter omzetting van de Europese Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 betreffende de bescherming van personen die inbreuken op het recht van de Unie melden.

De volgende informatie geeft een overzicht van de klokkenluidersprocedures bij Henkel:

Voor wie geldt dit beleid

Dit beleid is van toepassing op de volgende personen:

  • huidige en voormalige werknemers, die in dienst zijn of waren via een arbeidsovereenkomst met Henkel;
  • kandidaten die betrokken zijn of waren bij een wervingsproces van Henkel;
  • personen die op onafhankelijke basis met Henkel werken of hebben gewerkt en kandidaten voor onafhankelijke samenwerking in precontractuele onderhandelingen;
  • vrijwilligers en stagiairs (betaald of onbetaald);
  • aandeelhouders en personen die deel uitmaken van het bestuurs-, management- of toezichthoudend orgaan van Henkel (inclusief niet-uitvoerende leden);
  • iedereen die werkt of heeft gewerkt onder toezicht en leiding van aannemers, onderaannemers en/of leveranciers van Henkel;
  • iedereen die informatie heeft over schendingen bij Henkel met betrekking tot financiële diensten, producten en markten, zelfs buiten een werkgerelateerde context.

Wat kan worden gerapporteerd

De Gedragscode van Henkel, onze Waarden, onze Leadership Commitments en verder onze Corporate Standards beschrijven de verwachtingen ten aanzien van ons eigen en zakelijk gedrag en dat van onze stakeholders. Mogelijke overtredingen van dergelijke maatstaven, inclusief overtredingen van toepasselijke wetten, kunnen worden gemeld.

Bovendien kunnen schendingen die betrekking hebben op een van de volgende gebieden worden gemeld:

  • Openbare aanbestedingen;
  • Financiële diensten, producten en markten, preventie van witwassen en financiering van terrorisme;
  • Productveiligheid en productconformiteit;
  • Veiligheid van vervoer;
  • Bescherming van het milieu;
  • Stralingsbescherming en nucleaire veiligheid;
  • Voedsel- en voederveiligheid, gezondheid en welzijn van dieren;
  • Volksgezondheid;
  • Consumentenbescherming;
  • Bescherming van privacy en persoonsgegevens, en beveiliging van netwerk- en informatiesystemen;
  • Preventie van belastingfraude;
  • Preventie van sociale fraude.

Daarnaast kunnen inbreuken die de financiële belangen van de Unie kunnen schaden, worden gemeld, evenals inbreuken met betrekking tot de interne markt, met inbegrip van de regels van de Unie inzake mededinging en staatssteun.

Waar een rapport indienen? Meerdere meldingskanalen bij Henkel.

Klokkenluiders kunnen via verschillende kanalen mogelijk wangedrag melden.

Vanzelfsprekend kunnen medewerkers zich wenden tot hun superieuren, HR of Compliance/Legal om hun bezorgdheid te uiten, advies te krijgen en potentieel wangedrag te melden.

  • De Compliance-organisatie van Henkel, die van de Raad van Bestuur van Henkel de opdracht heeft gekregen om alle meldingen aan de groep op een verantwoordelijke manier te behandelen, kan worden bereikt

Wanneer een niet-opgenomen telefoongesprek wordt gebruikt voor de melding, zal Henkel de mondelinge melding documenteren in de vorm van nauwkeurige notulen van het gesprek, opgesteld door de klokkenluidersverantwoordelijke. De melder krijgt de gelegenheid om het gespreksverslag te controleren, te corrigeren en te bevestigen door het te ondertekenen.

  • Klokkenluiders die verwijzen naar Henkel-bedrijven in de Europese Unie en die de compliance-organisatie van Henkel AG & Co. KGaA en/of haar lokale Compliance managers niet wensen te betrekken, kunnen hun rapporten indienen bij een externe ombudspersoon, die onafhankelijk is van de Henkel organisatie en gebonden is aan het beroepsgeheim.
  • Tot slot erkent Henkel volledig dat in sommige jurisdicties klokkenluiders zich rechtstreeks tot de overheid kunnen wenden om een melding te doen.

De Federale Ombudsman is door de Belgische wetgever aangesteld om meldingen te coördineren die via externe kanalen worden ingediend.

Hij/zij is verantwoordelijk voor het ontvangen van externe meldingen, het controleren van de ontvankelijkheid ervan en het doorsturen naar de bevoegde instantie voor onderzoek, wat verschillend zal zijn afhankelijk van het onderwerp van de melding.

In uitzonderlijke gevallen kan de federale ombudsman ook een grondig onderzoek voeren.

De contactgegevens van de federale ombudsman zijn als volgt:

Adres: Leuvenseweg 48 bus 6, 1000 Brussel

Telefoon: 02 289 27 04

In België kan een rapport ook rechtstreeks naar de volgende instanties gestuurd worden:

1° de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie;
2° de Federale Overheidsdienst Financiën;
3° de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
4° de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;
5° de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;
6° de Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid;
7° het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle;
8° het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
9° het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
10° de Belgische Mededingingsautoriteit
11° de Gegevensbeschermingsautoriteit
12° de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten
13° de Nationale Bank van België
14° het College van Toezicht op de Audit;
15° de autoriteiten vermeld in artikel 85 van de wet van 18 september 2017 betreffende de voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de beperking van het gebruik van contant geld;
16° het Nationaal Comité voor de Veiligheid van de Drinkwatervoorziening en -distributie;
17° het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie;
18° het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
19° het Rijksinstituut voor Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen
20° de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
21° de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
22° de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst
23° de Autonome Dienst voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding (CAF);
24° de Scheepvaartinspectie.

Toegang tot en verwerking van klokkenluidersmeldingen.

Henkel zal elk klokkenluidersrapport met de grootst mogelijke zorg, snelheid en vertrouwelijkheid behandelen, volledig in overeenstemming met de geldende privacywetgeving. Dit omvat een strikt 'need-to-know' principe, d.w.z. dat alleen de Compliance Group-organisatie van Henkel (lokaal en wereldwijd – die optreedt als Klokkenluidersverantwoordelijke) en, indien van toepassing, relevante andere afdelingen die nodig zijn voor het onderzoek en externe professionele onderzoekers/auditors toegang hebben tot het rapport, het onderzoek en de follow-up.

Henkel verbindt zich ertoe de nodige maatregelen te nemen zodat de identiteit van de rapporterende persoon niet zonder zijn/haar expliciete toestemming wordt onthuld aan andere personen dan diegenen die bevoegd zijn om rapporten te ontvangen of op te volgen.

Het proces wordt naar behoren geregistreerd en gedocumenteerd. Onderzoeken volgen het procedurele eerlijkheidsprincipe, objectiviteit, gevolgd door een onpartijdige beslissing, terwijl alle betrokken personen onschuldig worden verondersteld totdat een schending is bewezen.

Henkel reageert alert op geïdentificeerd wangedrag, dit kan onder andere passende disciplinaire maatregelen tegen overtreders inhouden. Indien nodig kan Henkel overheidsinstanties en gerechtelijke vervolging inschakelen. Op basis van de onderzochte feiten wordt een beslissing over de zaak en de gepaste maatregelen meestal genomen door Henkels Compliance-organisatie (lokaal en wereldwijd), in overleg met de bevoegde Business Unit-managers en HR.

Antwoord aan en bescherming van klokkenluiders.

Klokkenluiders krijgen zo snel als mogelijk antwoord. Als algemene richtlijn geldt dat er na elke melding binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging moet zijn en binnen drie maanden een conclusie of update van de zaak. Volgens de geldende wetgeving moet het antwoord rekening houden met de vertrouwelijkheid en privacyrechten van alle betrokken personen.
In onze organisatie wordt geen enkele vorm van represaille getolereerd en we zullen iedereen beschermen die te goeder trouw zijn stem laat horen, zelfs als een zorg ongegrond blijkt te zijn.

Bescherming van gegevens

Voor rapporten aan de Compliance Group-organisatie van Henkel, verwijzen we naar Data Protection Statement (henkel.com). Voor rapporten aan de Ombudspersoon, Federale Ombudsman of overheidsinstanties, zijn de respectievelijke gegevensbeschermingsverklaringen van toepassing.

Inwerkingtreding

Dit beleid is van kracht vanaf 1 december 2023 voor onbepaalde tijd.

Henkel behoudt zich het recht voor om dit beleid te allen tijde te wijzigen, inclusief maar niet beperkt tot wijzigingen vloeiende uit relevante wetgeving en/of operationele behoeften.
 

Country

Phone Instruction

Webservice URL
(general URL: www.speakupfeedback.eu/web/ntvoru )

Access code

Language Option 1

Language Option 2

Language Option 3

Language Option 4

1

ALGERIA

+31 205043252 (paid number)

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/dz

67111

Arabic

French

English

2

ARGENTINA

08006660078

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ar

67111

Latin American Spanish

US English

3

AUSTRALIA

1800452051

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/au

67111

English

4

AUSTRIA

0800-295175

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/at

67111

German

English

5

BELARUS

882000730010

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/by

67111

Russian

English

6

BELGIUM

0800-71365

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/be

67111

Flemish

French

English

7

BOSNIA AND HERZEGOVINA

080082872

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ba

67111

Bosnian

English

8

BRAZIL

08008919678

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/br

67111

Brazilian Portuguese

US English

9

BULGARIA

008001194474

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/bg

67111

Bulgarian

English

10

CANADA

1-888-662-7878

www.henkelethics.com

-

English

11

CHILE

12300202775

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cl

67111

Latin American Spanish

US English

12

CHINA

4009901434
If you are calling with provider Unicom:
108007440179
If you are calling with provider Telecom (landline only):
108004400179
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cn

67111

Mandarin Simplified

Cantonese Simplified

English

13

COLOMBIA

18009440692

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/co

67111

Latin American Spanish

US English

14

COSTA RICA

08000440029

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cr

67111

Latin American Spanish

US English

15

CROATIA

0800223069

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hr

67111

Croatian

English

16

CYPRUS

80091182

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cy

67111

Greek

English

17

CZECH REPUBLIC

800 900 538

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cz

67111

Czech

English

18

DENMARK

80885638

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/dk

67111

Danish

English

19

EGYPT

0800-0000615

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/eg

67111

Arabic

English

20

ESTONIA

800 0044 208

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ee

67111

Estonian

English

21

FINLAND

08001-13031

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/fi

67111

Finnish

English

22

FRANCE

0800-908810

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/fr

67111

French

English

23

GEORGIA

0706777347

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ge

67111

Georgian

English

24

GERMANY

0800-1801733

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/de

67111

German

English

25

GREECE

0080044142695

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gr

67111

Greek

English

26

GUATEMALA

18003000132

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gt

67111

Latin American Spanish

US English

27

HONG KONG SAR, GREATER CHINA

800963161

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hk

67111

Mandarin Traditional

Cantonese Traditional

English

28

HUNGARY

0680981359

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hu

67111

Hungarian

English

29

INDIA

0008004401221

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/in

67111

English

Hindi

30

INDONESIA

If you are calling with provider Indosat: 001 803 440 559
If you are calling with provider Telkom: 007 803 440 559
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/id

67111

Indonesian

English

31

IRAN

+98 21 9100 9845

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ir

67111

Persian

English

32

IRELAND

1800-552136

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ie

67111

English

33

ISRAEL

1809444260

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/il

67111

Hebrew

Arabic

English

34

ITALY

800-787639

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/it

67111

Italian

English

35

JAMAICA

1800 986 8634

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jm

67111

US English

36

JAPAN

0120 774878

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jp

67111

Japanese

English

37

JORDAN

080022868

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jo

67111

Arabic

English

38

KAZAKHSTAN

88003332641

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/kz

67111

Kazakh

Russian

English

39

KENYA

0800733255

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ke

67111

Swahili

English

40

KOREA (SOUTH)

007984424261

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/kr

67111

Korean

English

41

LATVIA

8000 2490

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lv

67111

Latvian

English

42

LEBANON

01426801
Wait for the tone or instructions, and then dial:
800-876-1871
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lb

67111

Arabic

French

English

43

LITHUANIA

880090006

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lt

67111

Lithuanian

English

44

MALAYSIA

1-800-88-4307

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/my

67111

Malay

English

45

MEXICO

8001234618

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/mx

67111

Latin American Spanish

US English

46

MOROCCO

0800-092359

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ma

67111

Arabic

French

English

47

NETHERLANDS

0800 0222931

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/nl

67111

Dutch

English

48

NEW ZEALAND

0800450436

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/nz

67111

English

49

NIGERIA

07080601488

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ne

67111

English

50

NORWAY

800-18333

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/no

67111

Swedish

English

51

PERU

080052767

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pe

67111

Latin American Spanish

US English

52

PHILIPPINES

1800 1441 0215

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ph

67111

Filipino

English

53

POLAND

008004411739

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pl

67111

Polish

English

54

PORTUGAL

800-831528

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pt

67111

Portuguese

English

55

PUERTO RICO

1-888-662-7878

www.henkelethics.com

-

English

56

ROMANIA

0800894540

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ro

67111

Romanian

English

57

RUSSIA

810 800 2626 9902

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ru

67111

Russian

English

58

SAUDI ARABIA

8008442726

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sa

67111

Arabic

English

59

SERBIA

0800190078

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/rs

67111

Serbian

English

60

SINGAPORE

1800-8232206

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sg

67111

English

Malay

61

SLOVAKIA

0800004529

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sk

67111

Slovak

English

62

SLOVENIA

080080806

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/si

67111

Slovene

English

63

SOUTH AFRICA

0800991526

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/za

67111

Afrikaans

English

64

SPAIN

900-973174

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/es

67111

Spanish

English

65

SWEDEN

020-798813

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/se

67111

Swedish

English

66

SWITZERLAND

0800-561422

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ch

67111

German

French

Italian

English

67

SYRIA

N/A

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sy

67111

Arabic

English

68

TAIWAN, GREATER CHINA

00801444317

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tw

67111

Mandarin Traditional

English

69

THAILAND

001800 441 4284

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/th

67111

Thai

English

70

TUNISIA

0021631365959

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tn

67111

Arabic

French

English

71

TURKEY

00800 448824369

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tr

67111

Turkish

English

72

UKRAINE

0800 801 192

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ua

67111

Ukrainian

Russian

English

73

UNITED ARAB EMIRATES

80004412727

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ae

67111

Arabic

English

74

UNITED KINGDOM

0800-1693502

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gb

67111

English

75

UNITES STATES OF AMERICA

1-888-662-7878

www.henkelethics.com

-

English

76

VENEZUELA

0058 212-7202008

www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ve

67111

Latin American Spanish

US English

77

VIETNAM

Viettel: 12280319
VPNT/Vinaphone: 120852140
Mobifone: 121020030
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/vn

67111

Vietnamese

English