Compliance bij de Henkel Groep - Klokkenluidersregeling & Bescherming

Ethisch en conform gedrag is een topprioriteit voor Henkel, zijn werknemers en stakeholders. Dit omvat de strikte naleving van klokkenluiderswetten wereldwijd. Het is erg belangrijk voor ons om potentieel wangedrag te identificeren en alle gepaste stappen te ondernemen om schendingen te voorkomen. Henkels werknemers en stakeholders wordt daarom verzocht om mogelijk wangedrag te melden. Henkel zal alle meldingen grondig analyseren, door middel van een eerlijk proces waarbij de rechten van de melders en de rechten van de betrokkenen worden gerespecteerd en alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld. Klokkenluiders die te goeder trouw melding maken van mogelijk wangedrag zullen worden beschermd, elke vorm van represailles tegen hen zal niet worden getolereerd.

Dit beleid is aangenomen in overeenstemming met de Belgische wet van 28 november 2022 betreffende de bescherming van rapporterende personen van inbreuken op het recht van de Unie of het nationale recht binnen een juridische entiteit in de privésector, ter omzetting van de Europese Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 betreffende de bescherming van personen die inbreuken op het recht van de Unie melden.

De volgende informatie geeft een overzicht van de klokkenluidersprocedures bij Henkel:

Voor wie geldt dit beleid

Dit beleid is van toepassing op de volgende personen:

  • huidige en voormalige werknemers, die in dienst zijn of waren via een arbeidsovereenkomst met Henkel;
  • kandidaten die betrokken zijn of waren bij een wervingsproces van Henkel;
  • personen die op onafhankelijke basis met Henkel werken of hebben gewerkt en kandidaten voor onafhankelijke samenwerking in precontractuele onderhandelingen;
  • vrijwilligers en stagiairs (betaald of onbetaald);
  • aandeelhouders en personen die deel uitmaken van het bestuurs-, management- of toezichthoudend orgaan van Henkel (inclusief niet-uitvoerende leden);
  • iedereen die werkt of heeft gewerkt onder toezicht en leiding van aannemers, onderaannemers en/of leveranciers van Henkel;
  • iedereen die informatie heeft over schendingen bij Henkel met betrekking tot financiële diensten, producten en markten, zelfs buiten een werkgerelateerde context.

Wat kan worden gerapporteerd

De Gedragscode van Henkel, onze Waarden, onze Leadership Commitments en verder onze Corporate Standards beschrijven de verwachtingen ten aanzien van ons eigen en zakelijk gedrag en dat van onze stakeholders. Mogelijke overtredingen van dergelijke maatstaven, inclusief overtredingen van toepasselijke wetten, kunnen worden gemeld.

Bovendien kunnen schendingen die betrekking hebben op een van de volgende gebieden worden gemeld:

  • Openbare aanbestedingen;
  • Financiële diensten, producten en markten, preventie van witwassen en financiering van terrorisme;
  • Productveiligheid en productconformiteit;
  • Veiligheid van vervoer;
  • Bescherming van het milieu;
  • Stralingsbescherming en nucleaire veiligheid;
  • Voedsel- en voederveiligheid, gezondheid en welzijn van dieren;
  • Volksgezondheid;
  • Consumentenbescherming;
  • Bescherming van privacy en persoonsgegevens, en beveiliging van netwerk- en informatiesystemen;
  • Preventie van belastingfraude;
  • Preventie van sociale fraude.

Daarnaast kunnen inbreuken die de financiële belangen van de Unie kunnen schaden, worden gemeld, evenals inbreuken met betrekking tot de interne markt, met inbegrip van de regels van de Unie inzake mededinging en staatssteun.

Waar een rapport indienen? Meerdere meldingskanalen bij Henkel.

Klokkenluiders kunnen via verschillende kanalen mogelijk wangedrag melden.

Vanzelfsprekend kunnen medewerkers zich wenden tot hun superieuren, HR of Compliance/Legal om hun bezorgdheid te uiten, advies te krijgen en potentieel wangedrag te melden.

  • De Compliance-organisatie van Henkel, die van de Raad van Bestuur van Henkel de opdracht heeft gekregen om alle meldingen aan de groep op een verantwoordelijke manier te behandelen, kan worden bereikt

Wanneer een niet-opgenomen telefoongesprek wordt gebruikt voor de melding, zal Henkel de mondelinge melding documenteren in de vorm van nauwkeurige notulen van het gesprek, opgesteld door de klokkenluidersverantwoordelijke. De melder krijgt de gelegenheid om het gespreksverslag te controleren, te corrigeren en te bevestigen door het te ondertekenen.

  • Klokkenluiders die verwijzen naar Henkel-bedrijven in de Europese Unie en die de compliance-organisatie van Henkel AG & Co. KGaA en/of haar lokale Compliance managers niet wensen te betrekken, kunnen hun rapporten indienen bij een externe ombudspersoon, die onafhankelijk is van de Henkel organisatie en gebonden is aan het beroepsgeheim.
  • Tot slot erkent Henkel volledig dat in sommige jurisdicties klokkenluiders zich rechtstreeks tot de overheid kunnen wenden om een melding te doen.

De Federale Ombudsman is door de Belgische wetgever aangesteld om meldingen te coördineren die via externe kanalen worden ingediend.

Hij/zij is verantwoordelijk voor het ontvangen van externe meldingen, het controleren van de ontvankelijkheid ervan en het doorsturen naar de bevoegde instantie voor onderzoek, wat verschillend zal zijn afhankelijk van het onderwerp van de melding.

In uitzonderlijke gevallen kan de federale ombudsman ook een grondig onderzoek voeren.

De contactgegevens van de federale ombudsman zijn als volgt:

Adres: Leuvenseweg 48 bus 6, 1000 Brussel

Telefoon: 02 289 27 04

In België kan een rapport ook rechtstreeks naar de volgende instanties gestuurd worden:

1° de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie;
2° de Federale Overheidsdienst Financiën;
3° de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
4° de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;
5° de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;
6° de Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid;
7° het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle;
8° het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
9° het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
10° de Belgische Mededingingsautoriteit
11° de Gegevensbeschermingsautoriteit
12° de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten
13° de Nationale Bank van België
14° het College van Toezicht op de Audit;
15° de autoriteiten vermeld in artikel 85 van de wet van 18 september 2017 betreffende de voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de beperking van het gebruik van contant geld;
16° het Nationaal Comité voor de Veiligheid van de Drinkwatervoorziening en -distributie;
17° het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie;
18° het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
19° het Rijksinstituut voor Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen
20° de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
21° de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
22° de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst
23° de Autonome Dienst voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding (CAF);
24° de Scheepvaartinspectie.

Toegang tot en verwerking van klokkenluidersmeldingen.

Henkel zal elk klokkenluidersrapport met de grootst mogelijke zorg, snelheid en vertrouwelijkheid behandelen, volledig in overeenstemming met de geldende privacywetgeving. Dit omvat een strikt 'need-to-know' principe, d.w.z. dat alleen de Compliance Group-organisatie van Henkel (lokaal en wereldwijd – die optreedt als Klokkenluidersverantwoordelijke) en, indien van toepassing, relevante andere afdelingen die nodig zijn voor het onderzoek en externe professionele onderzoekers/auditors toegang hebben tot het rapport, het onderzoek en de follow-up.

Henkel verbindt zich ertoe de nodige maatregelen te nemen zodat de identiteit van de rapporterende persoon niet zonder zijn/haar expliciete toestemming wordt onthuld aan andere personen dan diegenen die bevoegd zijn om rapporten te ontvangen of op te volgen.

Het proces wordt naar behoren geregistreerd en gedocumenteerd. Onderzoeken volgen het procedurele eerlijkheidsprincipe, objectiviteit, gevolgd door een onpartijdige beslissing, terwijl alle betrokken personen onschuldig worden verondersteld totdat een schending is bewezen.

Henkel reageert alert op geïdentificeerd wangedrag, dit kan onder andere passende disciplinaire maatregelen tegen overtreders inhouden. Indien nodig kan Henkel overheidsinstanties en gerechtelijke vervolging inschakelen. Op basis van de onderzochte feiten wordt een beslissing over de zaak en de gepaste maatregelen meestal genomen door Henkels Compliance-organisatie (lokaal en wereldwijd), in overleg met de bevoegde Business Unit-managers en HR.

Antwoord aan en bescherming van klokkenluiders.

Klokkenluiders krijgen zo snel als mogelijk antwoord. Als algemene richtlijn geldt dat er na elke melding binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging moet zijn en binnen drie maanden een conclusie of update van de zaak. Volgens de geldende wetgeving moet het antwoord rekening houden met de vertrouwelijkheid en privacyrechten van alle betrokken personen.
In onze organisatie wordt geen enkele vorm van represaille getolereerd en we zullen iedereen beschermen die te goeder trouw zijn stem laat horen, zelfs als een zorg ongegrond blijkt te zijn.

Bescherming van gegevens

Voor rapporten aan de Compliance Group-organisatie van Henkel, verwijzen we naar Data Protection Statement (henkel.com). Voor rapporten aan de Ombudspersoon, Federale Ombudsman of overheidsinstanties, zijn de respectievelijke gegevensbeschermingsverklaringen van toepassing.

Inwerkingtreding

Dit beleid is van kracht vanaf 1 december 2023 voor onbepaalde tijd.

Henkel behoudt zich het recht voor om dit beleid te allen tijde te wijzigen, inclusief maar niet beperkt tot wijzigingen vloeiende uit relevante wetgeving en/of operationele behoeften.
 

 CountryPhone InstructionWebservice URL
(general URL: www.speakupfeedback.eu/web/ntvoru )
Access codeLanguage Option 1Language Option 2Language Option 3Language Option 4
1ALGERIA+31 205043252 (paid number)www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/dz67111ArabicFrenchEnglish 
2ARGENTINA08006660078www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ar67111Latin American SpanishUS English  
3AUSTRALIA1800452051www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/au67111English   
4AUSTRIA0800-295175www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/at67111GermanEnglish  
5BELARUS882000730010www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/by67111RussianEnglish  
6BELGIUM0800-71365www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/be67111FlemishFrenchEnglish 
7BOSNIA AND HERZEGOVINA080082872www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ba67111BosnianEnglish  
8BRAZIL08008919678www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/br67111Brazilian PortugueseUS English  
9BULGARIA008001194474www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/bg67111BulgarianEnglish  
10CANADA1-888-662-7878www.henkelethics.com-English   
11CHILE12300202775www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cl67111Latin American SpanishUS English  
12CHINA4009901434
If you are calling with provider Unicom:
108007440179
If you are calling with provider Telecom (landline only):
108004400179
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cn67111Mandarin SimplifiedCantonese SimplifiedEnglish 
13COLOMBIA18009440692www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/co67111Latin American SpanishUS English  
14COSTA RICA08000440029www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cr67111Latin American SpanishUS English  
15CROATIA0800223069www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hr67111CroatianEnglish  
16CYPRUS80091182www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cy67111GreekEnglish  
17CZECH REPUBLIC800 900 538www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/cz67111CzechEnglish  
18DENMARK80885638www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/dk67111DanishEnglish  
19EGYPT0800-0000615www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/eg67111ArabicEnglish  
20ESTONIA800 0044 208www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ee67111EstonianEnglish  
21FINLAND08001-13031www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/fi67111FinnishEnglish  
22FRANCE0800-908810www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/fr67111FrenchEnglish  
23GEORGIA0706777347www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ge67111GeorgianEnglish  
24GERMANY0800-1801733www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/de67111GermanEnglish  
25GREECE0080044142695www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gr67111GreekEnglish  
26GUATEMALA18003000132www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gt67111Latin American SpanishUS English  
27HONG KONG SAR, GREATER CHINA800963161www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hk67111Mandarin TraditionalCantonese TraditionalEnglish 
28HUNGARY0680981359www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/hu67111HungarianEnglish  
29INDIA0008004401221www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/in67111EnglishHindi  
30INDONESIAIf you are calling with provider Indosat: 001 803 440 559
If you are calling with provider Telkom: 007 803 440 559
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/id67111IndonesianEnglish  
31IRANN.A.In case you want to leave a message please send an email to: compliance.office@henkel.com.N.A.EnglishPersian  
32IRELAND1800-552136www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ie67111English   
33ISRAEL1809444260www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/il67111HebrewArabicEnglish 
34ITALY800-787639www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/it67111ItalianEnglish  
35JAMAICA1800 986 8634www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jm67111US English   
36JAPAN0120 774878www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jp67111JapaneseEnglish  
37JORDAN080022868www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/jo67111ArabicEnglish  
38KAZAKHSTAN88003332641www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/kz67111KazakhRussianEnglish 
39KENYA0800733255www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ke67111SwahiliEnglish  
40KOREA (SOUTH)007984424261www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/kr67111KoreanEnglish  
41LATVIA8000 2490www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lv67111LatvianEnglish  
42LEBANON01426801
Wait for the tone or instructions, and then dial:
800-876-1871
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lb67111ArabicFrenchEnglish 
43LITHUANIA880090006www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/lt67111LithuanianEnglish  
44MALAYSIA1-800-88-4307www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/my67111MalayEnglish  
45MEXICO8001234618www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/mx67111Latin American SpanishUS English  
46MOROCCO0800-092359www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ma67111ArabicFrenchEnglish 
47NETHERLANDS0800 0222931www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/nl67111DutchEnglish  
48NEW ZEALAND0800450436www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/nz67111English   
49NIGERIA07080601488www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ne67111English   
50NORWAY800-18333www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/no67111NorwegianEnglish  
51PERU080052767www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pe67111Latin American SpanishUS English  
52PHILIPPINES1800 1441 0215www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ph67111FilipinoEnglish  
53POLAND008004411739www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pl67111PolishEnglish  
54PORTUGAL800-831528www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/pt67111PortugueseEnglish  
55PUERTO RICO1-888-662-7878www.henkelethics.com-English   
56ROMANIA0800894540www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ro67111RomanianEnglish  
57RUSSIA810 800 2626 9902www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ru67111RussianEnglish  
58SAUDI ARABIA8008442726www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sa67111ArabicEnglish  
59SERBIA0800190078www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/rs67111SerbianEnglish  
60SINGAPORE1800-8232206www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sg67111EnglishMalay  
61SLOVAKIA0800004529www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sk67111SlovakEnglish  
62SLOVENIA080080806www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/si67111SloveneEnglish  
63SOUTH AFRICA0800991526www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/za67111AfrikaansEnglish  
64SPAIN900-973174www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/es67111SpanishEnglish  
65SWEDEN020-798813www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/se67111SwedishEnglish  
66SWITZERLAND0800-561422www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ch67111GermanFrenchItalianEnglish
67SYRIAN/Awww.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/sy67111ArabicEnglish  
68TAIWAN, GREATER CHINA00801444317www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tw67111Mandarin TraditionalEnglish  
69THAILAND001800 441 4284www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/th67111ThaiEnglish  
70TUNISIA0021631365959www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tn67111ArabicFrenchEnglish 
71TURKEY00800 448824369www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/tr67111TurkishEnglish  
72UKRAINE0800 801 192www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ua67111UkrainianRussianEnglish 
73UNITED ARAB EMIRATES80004412727www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ae67111ArabicEnglish  
74UNITED KINGDOM0800-1693502www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/gb67111English   
75UNITES STATES OF AMERICA1-888-662-7878www.henkelethics.com-US English   
76VENEZUELA0058 212-7202008www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/ve67111Latin American SpanishUS English  
77VIETNAMViettel: 12280319
VPNT/Vinaphone: 120852140
Mobifone: 121020030
www.speakupfeedback.eu/web/henkelexternals/vn67111VietnameseEnglish